Ocena Pracowników przez pryzmat wyznaczanych im zadań wspiera organizację w rozwoju i osiąganiu jej strategicznych celów. Powiązanie celów organizacji z celami, jakie są stawiane zarządowi, a potem kierownictwu i pracownikom pozwala na ukierunkowanie wszystkich podejmowanych działań i podniesienie efektywności. Takie powiązanie celów pozwala także pracownikom odnaleźć się w rzeczywistości w jakiej funkcjonuje firma i mieć satysfakcję z wpływu na jej rozwój.
Ocena Efektywności Pracowników realizowana jest za pomocą modułu PA - Performance Appraisal (system do zarządzania personelem KARO HRMS). Oprogramowanie pozwala na sprawne przeprowadzenie procesu oceny oraz powiązanie wyników osiągniętych przez pracowników z zewnętrznymi informacjami o realizacji celu.
Moduł PA systemu zarządzania personelem KARO HRMS jest zaawansowanym narzędziem informatycznym wspierającym proces oceny efektywności pracowników. Zaimplementowana w nim metodologia może być zastosowana w każdej organizacji, od firm produkcyjnych po instytucje finansowe.
Kluczowe zasady oceny pracowników:
Ścisłe powiązanie z celami firmy
- Kaskadowanie celów z góry w dół
- Holistyczna perspektywa wszystkich wymiarów (koncentracja zarówno na sprzedaży jak i kosztach jakości serwisu i ludzi)
- Powiązanie wag z funkcjami i obszarami
Indywidualna odpowiedzialność za wynik
- Indywidualne wyniki powinny mieć wpływ w 80-90% na ocenę wyników prac
- Okresy premiowe uzależnione od typu biznesu
Łatwość zrozumienia i komunikowania
- Prostota i koherentność
- Wszyscy podlegają tym samym zasadom / procedurom
Obiektywność kryteriów oceny
- Jasne kryteria różnicujące poziom osiąganych wyników
- Ilościowe mierniki wszędzie gdzie to możliwe, jakościowe tam gdzie nie ma miar ilościowych
- Zróżnicowany funkcjonalnie zespół podejmujący decyzje personalne
- Wymuszony ranking
Zarządzanie miernikami
- Możliwość monitorowania i oceny wykonania dla każdego pracownika
- Zredukowana liczba mierników w celu uzyskania prostoty
- Wskaźniki behawioralne w celu oceny „miękkich” kryteriów
Przykład organizacji procesu oceny
Grupy premiowe:
- jednakowe zasady
- jednakowe kryteria
- zróżnicowane mierniki
Moduł PA obejmuje całość zagadnień związanych z efektywnościową oceną pracowników:
- definiowanie arkuszy ocen, obszarów, mierników, kryteriów
- definiowanie dowolnej ilości krzywych premiowych
- definiowanie celów na najbliższy okres
- tworzenie osobnych arkuszy ocena dla działów, stanowisk i pojedynczych pracowników
- import wyników biznesowych z odpowiednich systemów (FK, CRM, MIS)
- prowadzenie i nadzorowanie procesu oceny, e-maile do oceniających, pilnowanie terminów, ścieżka akceptacji oceny
- weryfikację jakości ocen wprowadzanych przez oceniających (analiza rozkładu ocen)
- automatyczne wyliczenie premii i prowizji po zakończeniu oceny
- automatyczny transfer wyliczonych składników do systemu kadrowo-płacowego
- dostęp do historii ocen przez pracownika i managera
- tworzenie rankingu pracowników
- definiowanie różnych okresów oceny dla różnych grup pracowników