Od dzisiaj obowiązuje nakaz noszenia maseczek w miejscach publicznych. Narosło wiele pytań co do konieczności ich noszenia w miejscach pracy. W nowym rozporządzeniu Ministerstwo Zdrowia doprecyzowało tę kwestę.
Obowiązek noszenia masek lub maseczek zakrywających usta i nos należy przestrzegać w zakładach pracy oraz w budynkach użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby:
- administracji publicznej,
- wymiaru sprawiedliwości,
- kultury,
- kultu religijnego,
- oświaty,
- szkolnictwa wyższego,
- nauki, wychowania,
- opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej,
- obsługi bankowej,
- handlu,
- gastronomii,
- usług, w tym usług pocztowych lub telekomunikacyjnych,
- turystyki,
- sportu,
- obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym
Za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy lub socjalny, w obiektach handlowych lub usługowych, placówkach handlowych lub usługowych i na targowiskach (straganach).
Pracownicy, którzy nie mają kontaktu z interesantami, a którym pracodawca zapewnia rękawiczki jednorazowe lub środek do dezynfekcji rąk oraz odległość między stanowiskami wynoszącą co najmniej 1,5 m, maseczek nosić nie muszą. Z tego obowiązku zwolnieni są również maszyniści, motorniczy tramwajów i kierowcy autobusów (jeśli ich stanowisko pracy jest oddzielone). Zwolnieni z obowiązku są pracownicy, którzy nie mogą nosić maseczek ze względu na stan zdrowia.
Pracownicy usług i handlu mogą zamiast maseczek nosić przyłbice, jeśli stanowiska kasowe lub miejsca prowadzenia sprzedaży lub świadczenia usług, są oddzielone od klientów dodatkową przesłoną ochronną.
Nie ma jednoznacznych przepisów, które nakładałyby na pracodawcę bezwzględny obowiązek zapewnienia pracownikom maseczek ochronnych. Pracodawca ma jednak obowiązek zapewnić środki ochrony zgodnie z przepisami BHP. Ministerstwo Rozwoju wydało wytyczne, w których rekomenduje zapewnienie pracownikom środków ochrony twarzy i rąk w postaci maseczek, rękawiczek, czy przyłbic.